Saturday, April 20, 2013

ျမဳိ(ေခၚ)ခမီ လူမ်ဳိးတုိ႔၏ေနာက္ခံသမုိင္း (ေနာက္ဆုံးပုိဒ္)

          သုိ႔ျဖစ္ရာ ထုိကာလမ်ားအတြင္း၌ျမဳိလူမ်ဳိးမ်ား ရွိေနျခင္းေၾကာင့္ ျမဳိ႕ျပႏုိင္ငံထူေထာင္ႏုိင္ ခဲ့ၾကသည္ဟု ယူဆႏုိင္ပါသည္။ ကံရာဇာၾကီးသည္ ေက်ာက္ပန္းေတာင္းျမဳိ႕၌ နန္းသက္ ၂၄- ႏွစ္မွ်၊ စုိးစံခဲ့ရာ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္စုမွ် ျဖတ္သန္းရေသာကာလ၌ ထုိေဒသဝန္းက်င္၏ အဆင္ေျပညီညြတ္ေစသည့္ အေၾကာင္းတရားမ်ား ပ့ံပုိးမူမ်ားစြာ ပါဝင္ႏုိင္ေပသည္။
စင္စစ္ ပထမျမဳိမင္းၾကီး ငတိန္ကာ (ခုေနာန္တိန္္း) သားေတာ္မ်ားသည္ ေက်ာက္ပန္းေတာင္း ပတ္ဝန္းက်င္တြင္ ျမဳိ႕ရြာ တည္ေထာင္၍ အုပ္စုိးရင္းရွိသျဖင့္ ကံရာဇာၾကီးသည္ ေက်ာက္ပန္္းေတာင္းျမဳိ႕ကုိ သာယာၾကီးျမင့္စြာ ဖန္တီးႏုိင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ႏုိင္ဖြယ္ရွိပါသည္။
          ရခုိင္ရာဇဝင္မ်ားတြင္ျမဳိမင္းဆက္အေၾကာင္းကုိ  ေအာက္ပါအတုိင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ထုိ စူဠစႏၵါရားမင္းလြန္ေတာ္မူေလလွ်င္ ေဝသာလီေက်ာက္ေလွကားျမဳိ႕ဝယ္ ႂကြင္းက်န္ရစ္ေသာ မွဴးေတာ္မတ္ေတာ္တုိ႔သည္ စႏၵာေဒဝီ မိဖုရားႏွင့္ တုိင္ပင္ေတာ္မူၾကလ်က္ မိဖုရားသည္
          အမတ္တုိ႔သင္တုိ႔ အရွင္ျဖစ္ေသာ မင္းၾကီးသည္ တေကာင္သင္းတြဲျပည္သုိ႔ သြားခါနီး၌       မွာေတာ္မူခဲ့ေလသည္။ အဘယ္သုိ႔ မွာေတာ္မူခဲ့သနည္းဟူမူကား၊ မိဖုရား….ငါသည္         သမုဒၵရာခရီးျဖင့္ သင္းတြဲျပည္သုိ႔ ၾကြသြားေတာ္မူေပအံ့၊ သမုဒၵရာခရီးသည္                  အလြန္ေဘးရန္မ်ားေလေသာေၾကာင့္ ငါျပန္မေရာက္ခဲ့သည္ရွိေသာ္ ဤလက္စြပ္ႏွင့္           တန္ေသာသူကုိ မင္းျပဳရစ္ေပေတာ့ဟု မွာေတာ္မူခဲ့ေလသတည္း………..
          ဤသုိ႔မွာေတာ္မူခဲ့သည့္အတုိင္း လက္စြပ္ႏွင့္ တန္္ေသာသူကုိ ရွာၾကေလာ့ဟု ေျပာၾကားေလလွ်င္ အမတ္တုိ႔သည္ မင္းၾကီး၏ တူျဖစ္ေသာ စႏၵာကူးမသားႏွင့္တကြ မင္းမ်ဳိးမင္းႏြယ္တုိ႔၏ လက္၌ ဝတ္ေစေသာ္လည္းေကာင္း၊ အမတ္ၾကီး၊ စစ္သူၾကီး၊ ျပည္စုိး၊ ဘဏၰာစုိး၊ ျမဳိ႕ကြပ္၊ ကလန္၊ သံပ်င္တုိ႔၏ လက္၌ ဝတ္ေစေသာ္လည္း မတန္ေလေသာေၾကာင့္ ေခ်ာင္းဖ်ား ေျမာင္းဖ်ားေတာေတာင္ အႏွံ႔ရွာၾကေသာ္ မီးေခ်ာင္း၏အဖ်ား သလူေခ်ာင္း၌ အဆင္းအဝါ၊ အစြမ္းခြန္အားႏွင့္ ျပည့္စုံေသာျမဳိသင္းၾကီးညီေနာင္ သားအဖသုံးေယာက္တုိ႔ကုိ ကြန္ပစ္၍ ေတြ႔ေလလွ်င္ လက္စြပ္ကုိ ဝတ္ေစ၍ တန္လတ္သည္ရွိေသာ္ သုံးေယာက္လုံးကုိ ေဝသာလီျပည္သုိ႔ ေဆာင္ယူခဲ့၍ျမဳိသုံးေယာက္တြင္ အကုိၾကီး အျမတူကုိ စႏၵာေဒဝီ မိဖုရားႏွင့္ သကၠရာဇ္ ၁၃၁-ခုႏွစ္တြင္ မင္းအျဖစ္ တင္ေျမွာက္ၾကေလ၏။ ညီေတာ္ အျမကူကုိကား အိမ္ေရွ႕အရာ ႏွင္းအပ္ေပ၏။ သားပဲျဖဴကုိကား ေျမာက္ဦးဟူေသာ ရြာကုိ အပ္ႏွင္းေပ၏ 1
          ရခုိင္မဟာရာဇဝင္ေတာ္ၾကီး၌မူ အျမတူ၊ အျမကူ၊ ပဲျဖဴျမဳိမင္းတုိ႔သည္ ေဝသာလီျမဳိ႕ေတာ္၌ မင္းလုပ္လ်က္ရွိေသာေၾကာင့္ ေနာင္ေတာ္ေခတၱသင္မင္းႏွင့္ ပုဂံျပည္၌ အေလာင္းစည္သူမင္းအား အေၾကာင္းၾကားေလသည္။ ထုိအခါ အေလာင္းစည္သူသည္ ေဝသာလီျမဳိ႕ေတာ္သုိ႔ ခ်ီတက္လာျပီးလွ်င္ျမဳိမင္းတုိ႔ကုိ ဖယ္ရွားျပီး ေခတၱသင္မင္းကုိ နန္းတင္ေတာ္မူခဲေလသည္ဟူ၍ ေဖာ္ျပပါသည္။ 2
          ဆရာေဇယ်၏ မွတ္တမ္းဝင္ ဗမာ့ အေရးအခင္းမ်ား စာအုပ္တြင္လည္း အထက္ပါ ဓညဝတီ ရာဇဝင္လာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ အေျခခံလ်က္ျမဳိမင္းဆက္အေၾကာင္း ေရးသားထားသည္ကုိ ေတြ႔ရပါသည္။ မတူညီသည့္အခ်က္မွာ ဓညဝတီ ရာဇဝင္သစ္၌ျမဳိသင္းၾကီး ညီေနာင္ သုံးဦးကုိ ေတြ႕ဆုံသည့္အရပ္ကုိ ေဖာ္ျပရာ၌မီးေခ်ာင္း၏ အဖ်ားသလူေခ်ာင္းဖ်ား၌ဟူ၍ ေဖာ္ျပေသာ္လညး္၊မွတ္တမ္းဝင္ ဗမားအေရးအခင္းမ်ားစာအုပ္တြင္ သလူေခ်ာင္းဖ်ားဟူ၍သာ ေဖာ္ျပပါသည္။ ထုိ႔ေနာက္ျမဳိလူမ်ဳိးတုိ႔၏ ေနရပ္ကုိ ျပဆုိေသာအခါ၌ျမဳိလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ယခုအခါ ရခုိင္တုိင္း ေျမာက္ပုိင္း၊ စစ္ေတြ စီရင္စု၊ ဘူးသီးေတာင္နယ္တြင္ မထင္မရွားလူစုေလး တစ္စုဘဝသုိ႔ ေရာက္၍ေနရွေပသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ 3 သလူေခ်ာင္းဖ်ားသည္ ဘူသီးေတာင္နယ္၌ ရွိေလမည္ ထင္ရပါသည္။ ရာဇဝင္၏ အေၾကာင္းအရာမ်ားသည္လည္း ဘူသီးေတာင္နယ္၌ ျမစ္ဖ်ားခံေလဟန္ ထင္ရပါသည္။ စင္စစ္ သလူေခ်ာင္းသည္ မီးေခ်ာင္း၏ လက္တက္တစ္ခုျဖစ္ျပီး မီးေခ်ာင္းသည္လည္း ပလက္ဝေဒသ ကုလားတန္ျမစ္ အေရွ႕ဘက္ကမ္းမွ ျမစ္လက္တက္ တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ရာဇဝင္၏ ျမစ္ဖ်ားခံရာေခ်ာင္းသည္ မီးေခ်ာင္း ေဒသပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိအေၾကာင္းကုိ ရခုိင္္မင္းသမီး ဧခ်င္း ပုိဒ္ ၁၄-
          ဆားဝမီးထဲ                ေတာင္ယာပဲဝယ္
          အျမဲေနပင္                ျမဳိတြင္ ထင္ရွား
          သင္းၾကီးသားလွ်င္        ရည္သြားလုံးရပ္
          စည္းၾကပ္က်စ္ေၾကာ     ေခ်ာေမာဆင္းေရာင္
          ညီေနာင္သားဘ          သုံးေယာက္ရ၍
          အစတည္တုံ              အျမတူႏွင့္
          တူစုံသားေမာင္            ထီးနန္းေဆာက္၍
          ေနာင္တလစ္မူ            သားပဲျဖဴႏွင့္
          ရိပ္ျဖဴေဆာင္းခ်ဳပ္         ျပည္ရြာအုပ္လ်က္။ 4
ဟူ၍ ေဖာ္ျပထားရာဆားဝမီးထဲဟု ေဖာ္ျပျခင္းသည္ အျမတူတုိ႔ ညီေနာင္သုံးဦးကုိ ေတြ႔ရွိသည့္အရပ္ျဖစ္ပါသည္။ ယခုတုိင္ဆားဝေက်းရြာ ရွိေနျခင္းကုိေထာက္၍ မီးေခ်ာင္းဆားဝေက်းရြာ ေဒသဟူ၍ ယူလွ်င္ ပုိ၍ဆီေလ်ာ္ဖြယ္ျဖစ္ပါသည္။
          ျမဳိမင္း အျမတူ ေဝသာလီ၌ နန္းတက္ႏွစ္သည္ ေကာဇာ သကၠရာဇ္ (၁၃၁) ခုနွစ္ ခရစ္ႏွစ္ ေအဒီ (၇၆၉) ခုႏွစ္ နန္းတက္၍ ထုိမင္းသည္ အိမ္နိမ့္ (၄၂) ႏွစ္၊ နန္းစံ () ႏွစ္ သက္ေတာ္ (၄၇) နွစ္၊ ေအဒီ (၇၇၅) တြင္ အနိစၥေရာက္သည္။ အျမတူ နတ္္ရြာစံျပီးေနာက္ ပဲျဖဴမင္းသားသည္ စႏၵာေဒဝီ မိဖုရားႏွင့္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ (၁၃၈) ခုႏွစ္၊ ခရစ္ႏွစ္ ေအဒီ (၇၇၆) ခုႏွစ္တြင္ ထီူးနန္းကုိ ဆက္ခံေလသည္။ ကိန္းခန္းကုန္ျပီးျဖစ္ေသာ ေဝသာလီျမဳိ႕မွ မိိမိမူလ စားေက်းစားခဲ့ရသည့္ ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္ကုိ ေျပာင္းေရႊ႕ျပီး ထီးနန္းစည္းစိမ္ကုိ ခံစားခဲ့သည္။ ေျမာက္ဦးျမိဳ႕တြင္ (၁၇) ႏွစ္ နန္းစံျပီးမွ ကုိးေသာင္းေသာ ရွမ္းတုိ႕သည္ အဥၥနဒီ (ေလးျမဳိ႕ျမစ္) ဖ်ားမွ စုန္ဆင္းကာ စစ္မက္ျပဳသည္။ ပဲျဖဴမင္းလည္း အားမတန္ေသာေၾကာင့္ မိဖုရား၊ ေမာင္းမိႆံ၊ ရဲမက္ဗုိလ္ပါတုိ႔ျဖင့္ ယုိးေခ်ာင္းဖ်ား၊ သပိတ္ေတာင္ (ယခု ေရႊပန္းခုိင္ျမဳိရြာ) တြင္ ျမဳိ႕တည္ေလသည္။ မၾကာမီ ပဲျဖဴမင္းသည္ ေအဒီ (၇၉၄) ခုႏွစ္တြင္ အိမ္နိမ့္ (၂၃) ႏွစ္၊ နန္းစံ (၂၄) ႏွစ္၊ သက္ေတာ္ (၄၇) ႏွစ္ဝယ္ နတ္ရြာစံေတာ္မူေလသည္။ 5
          ၁၈--ရာစု တြင္လည္း ပ်ားတဲေဒသသား အဘိယမဟာရာဇာဘြဲ႔ျဖင့္ ဘုရင္တစ္ပါး ေပၚထြန္းျပီး ေျမာက္ဦးထီးနန္းကုိ ဘုရင္စႏၵာပါရမ နတ္ရြာစံျပီးေနာက္ ဆက္ခံခဲ့သည္ဟု ပါရွိသည္။ 6 အမွန္တြင္ ပ်ားတဲအုပ္စု၊ ေက်ာင္းတုိက္ေက်းရြာမွျမဳိလူမ်ဳိးတစ္ဦးျဖစ္သည္ကုိ စာေရးဆရာက ေက်းရြာနာမည္ကုိ တိတိ္က်က် မေဖာ္ျပပါ။ အဆုိပါ ေက်ာင္းတုိက္ေက်းရြာသည္ ေျမာက္ဦးျမဳိ႕နယ္ ပ်ားတဲေက်းရြာ အုပ္စုတြင္ ပါရွိျပီး ယေန႔တုိင္ အိမ္ေျခေပါင္း (၁၅) အိမ္ေထာင္စုျဖင့္ တည္လ်က္ရွိေပသည္။ အဘိယမဟာရာဇာမင္းကုိျမဳိလူမ်ဳဳိးအမည္ျဖင့္ရုုပ္ေဆြဖဘုရင္ဟုျမဳိလူမ်ဳိး ေရွးလူၾကီးမ်ားက ေျပာစမွတ္ျပဳၾကသည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္ ဘုရင္မင္းဆက္ စာရင္းကုိ စစ္ေဆးၾကည့္ေသာအခါ အဘိယမဟာရာဇာဘုရင္သည္ ေအဒီ (၁၇၆၄-၁၇၇၃) ခုႏွစ္ထိ ေျမာက္ဦး ထီးနန္းကုိ ဆက္ခံခဲ့သည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။
          ဦးစုိင္းေအာင္ထြန္း၏ ( Amulti-Ethnic Myanmar and the challenge of the 21st century) စာတမ္းတြင္ (C-Kuki-chin group) တြင္ ခမီလူမ်ဳိးပါဝင္ျပီး (H-Mro-Group) တြင္ ျမဳိလူမ်ိဳးပါဝင္ေနသည္ကုိ ေတြ႔ရပါသည္။ ၎စာတမ္းရွင္၏ အယူအဆအရဆုိလွ်င္ ( ျမဳိလူမ်ဳိးႏွင့္ ခမီလူမ်ဳိး) တုိ႔သည္ သီးျခားလူမ်ဳိး ျဖစ္ေနပါသည္။ 7 စာတမ္းရွင္၏ အယူအဆအရဆုိလွ်င္ျမဳိလူမ်ဳိးႏွင့္ခမီလူမ်ဳိးတုိ႔သည္ သီးျခားလူမ်ဳိးကြဲမ်ား မဟုတ္ဘဲ အထက္ပါစာတမ္း၏ ေဖာ္ျပခ်က္အရ အတူတူဟု ဆုိႏုိင္ပါသည္။ ထုိ႔အျပင္ ျမဳိ(ေခၚ)ခမီ လူမ်ဳိးတုိ႔သည္ (ကူကီ-ခ်င္း) အုပ္စုတြင္ ပါဝင္ေနျခင္း၊ ၁၉၉၃-ခုႏွစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ က်င္းပေသာ အမ်ဳိးသားညီလာခံတြင္ ၎လူမ်ဳိး၏ပါတီအမည္ကုိ (ျမဳိ(ေခၚ)ခမိ) အမ်ဳိးသားညီညႊတ္ေရးအဖြဲ႕ဟူ၍ ေတြ႔ရျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ျမဳိႏွင့္ခမီ လူမ်ဳိးတုိ႕သည္ လူမ်ဳိးတူ ျဖစ္ပါသည္။
          ျမန္မာစြယ္စုံက်မ္း အတြဲ () ၊စာ-၄၂၅၊ ၄၂၆ တြင္ တိဘက္ျမန္မာ အုပ္စုမွ ခ်င္းအုပ္စုခြဲတြင္ ပါဝင္ေသာ  တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ားအနက္ ျမဳိလူမ်ဳိးတုိ႔သည္ စစ္ေတြခရိုင္၊ ဘူးသီးေတာင္ေဒသနွင့္ မီးေခ်ာင္း၊ ပီေခ်ာင္း တစ္ေလွ်ာက္တြင္ ေနထုိင္ၾကသည္။ ထုိ႔အျပင္ အေရွ႕ပါကစၥတန္ျပည္၊ စစ္တေကာင္းေတာင္တန္း၊ ဗိုလ္မင္းေထာင္ ေတာင္တန္းနယ္ အစြန္အဖ်ားတြင္လည္း ျမဳိလူမ်ဳိးတုိ႔ ေနထုိင္ၾကသည္။ ၁၉၃၁-ခုနွစ္ သန္းေခါင္စာရင္းအရ ျမဳိလူဦးေရမွာ ၁၃၇၆၆ ခန္႔ရွိသည္။ 8 ယေန႔ျမဳိလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ခ်င္းျပည္နယ္၊ မတူပီျမဳိ႕နယ္၊ ပလက္ဝျမဳိ႕နယ္ႏွင့္ ရခုိင္ျပည္နယ္၊ ေက်ာက္ေတာ္၊ ေျမာက္ဦး၊ ပုဏၰားကၽြန္း၊ ေပါက္ေတာ၊ မင္းျပား၊ စစ္ေတြ၊ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာႏွင့္ အမ္းျမဳိ႕နယ္တုိ႔တြင္ ေနထုိင္ၾကသည္။ ရခုိင္ျပည္နယ္တြင္ျမဳိလူမ်ဳိး ေက်းရြာေပါင္း ၃၃၄- ရြာရွိသည္။ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ သန္းေခါင္စာရင္းအရ ျမဳိလူမ်ဳိးဦးေရမွာ ၈၀၀၀၀ ေက်ာ္ရွိသည္။
          ျမဳိလူမ်ဳိးတုိ႔၏ ဆင္းသက္လာပုံႏွင့္ သမုိင္းေၾကာင္း အျဖစ္အပ်က္ကုိ ျခဳံငုံသုံးသပ္ၾကည့္လွ်င္-
          ရခုိင္ရာဇဝင္မ်ားအရ ျမဳိလူမ်ဳိးတုိ႔သည္ ေရွးက်ေသာ လူမ်ဳိးစု တစ္စုျဖစ္သည္။ ၎တုိ႔သည္ ရခုိင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ပုိင္း ေဒသႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္၊ မတူပီႏွင့္ ပလက္ဝျမဳိ႕နယ္မ်ားျဖစ္ေသာ ဆမီေခ်ာင္းႏွင့္ မီးေခ်ာင္းေဒသမ်ားတြင္ က်ယ္ျပန္႔စြာ ေနထုိင္ၾကသည္။ တိဗက္-ျမန္မာအုပ္စုတြင္ ပါဝင္ျပီး၊ ကုိယ္ပုိင္ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ထုံးဓေလ့မ်ားသည္ ယေန႔တုိင္ ေလ့လာေတြ႕ရွိႏုိင္ေပသည္။ျမဳိလူမ်ဳိးတုိ႔သည္ ေျမာက္ဘက္အာသံေလာက္မွစ၍ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္းသုိ႔ ဘီစီ (၄၀၀၀မွ ၃၅၀၀) အတြင္း ဝင္ေရာက္လာၾကသည္ဟု ယူဆရသည္။ ထုိကာလအတြင္း ကုလားတန္ျမစ္ဖ်ား ေဒသမွ တစ္ဆင့္ ျမစ္မရိုးနွင့္ ျမစ္လက္တက္ တေလွ်ာက္ အေျခစုိက္ ေနထုိင္ရင္း ရခုိင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ပုိင္း ေဒသသုိ႔ ပ်ံ႕ႏွံံ႔ေရာက္ရွိလာခဲ့ၾကသည္။ ထုိသုိ႔ အေျခစုိက္ေနထုိင္စဥ္ အေတာ္အတန္ အဆင့္ျမင့္သည့္ အုပ္ခ်ုပ္ေရးစနစ္မ်ားကုိ ထူေထာင္ႏုိင္ခဲ့ၾကသည္။ မာရယုမင္းသားကဲ့သုိ႔ ဘုန္းလက္ရုံးႏွင့္ ျပည့္စုံသည့္ ေယာက်္ားေကာင္းမ်ားကုိ စနစ္တက် ျပဳစုုပ်ိဳးေထာင္ ေပးႏုိင္ခဲ့သည္။ ရခုိင္ထီးနန္းကုိ ေဝသာလီေခတ္တြင္ျမဳိမင္းအျမတူ၊ ပဲျဖဴမင္းတုိ႔မင္းဆက္ () ဆက္ႏွင့္ ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္ အဘီယမဟာရာဇာဘဲြ႕ျဖင့္ မင္းဆက္ တစ္ဆက္အုပ္ခ်ဳပ္ႏုိင္ခဲ့သည္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ျမဳိလူမ်ဳိးမ်ားကုိ ေရွးအခါက အဝခမီ၊ အဖ်ားခမီႏွင့္ ေတာင္ျမဳိဟု ေခၚျပီး ယေန႔တုိင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုု အေနျဖင့္ ရပ္တည္ေနသည္။ျမဳိလူမ်ဳိးတုိ႔၏ ပုံျပင္အရ အေမွာင္ေလာကမွ ဆင္းသက္လာေသာ သူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ပညာရွင္မ်ား၏ အယူအဆအရ ခ်င္းအုပ္စုုကြဲမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံသမုိင္းတြင္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးၾကီးမ်ားျဖစ္ေသာ ရခုိင္၊ ဗမာ၊ မြန္ႏွင့္ ကရင္လူမ်ဳိးကဲ့သုိ႔ ျမဳိလူမ်ဳိးတုိ႔တြင္ မွတ္တမ္းအားနည္းေနျခင္းတုိ႔ေၾကာင္း သုေတသနပညာရွင္မ်ားက လြဲ၍ လူသိနည္းပါးသည္။ သုိ႔ေသာ္ ၁၉၉၃-ခုနွစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ က်င္းပေသာ အမ်ဳိးသားညီလာခံတြင္ ျမဳိ(ေခၚ)ခမိ အမ်ဳိးသားညီညြတ္ေရးအဖြဲ႔အေနျဖင့္ ယေန႔တုိင္ တရားဝင္ပါတီ အဖြဲ႕အေနျဖင့္ ရပ္တည္လ်က္ရွိေနျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ တုိင္းရငး္သား လူမ်ဳိးစု အျဖစ္ ပုိမုိ ထင္ရွားလူသိမ်ားလာသည္။

ေဒါက္တာေက်ာ္သိန္း (ေျမာက္ဦး)
နည္းျပ၊ သမုိင္းဌာန
ရန္ကုန္တကၠသုိလ္
ရန္ကုန္ျမဳိ႕
.၁၂.၂၀၀၉
(--၂၀၁၀ တြင္ / ကထိက ရာထူတုိးျပီး ၂၆--၂၀၁၀ တြင္ ကြယ္လြန္သည္)

1. (က) ဉာဏ၊ ဓညဝတီသစ္၊ စာ-၉၅-၉၆
    () ထြန္းေရႊခုိင္၊ ရခုိင္ေရွးေဟာင္း ျမဳိ႕ေတာ္မ်ား၊ စာ-၃၃
    () ေအာင္ေဇယ်၊ ရကၡပူရေၾကးမုံက်မ္း၊ စာ-၅၄
    ()Maung Tha Hla, “The Rakhing”, Washington.D.C, October, 2004, p-28
    () U Shwe Zan, The Golden Mrauk-U : An ancient capital of Rakhing, Yangon, Cho Tay    Than sarpay Third print-2004-p.151
    () Parela Gutman, Ancient Arakan with special reference to its cultural history between    the 5th and 11th centuries, vol.1 . Ph.D Thesis Austrolian national University. 1976.        p.11
2. သာထြန္းေအာင္၊ ရခုိင္မဟာရာဇဝင္ေတာ္ၾကီး၊ စာ-၁၅
3. ဆရာေဇယ်၊ ဗမာ့မွတ္တမ္းဝင္ အေရးအခင္းမ်ား၊ ရန္ကုန္၊ ဝင္းပုံႏွိပ္တုိက္၊ ၁၉၇၀၊ စာ-၁၀
4. အဒူမင္းညိဳ၊ ရခုိင္မင္းသမီး ဧခ်င္း၊ စာ- ၂၆
5. (က)စိန္သာထြန္း၊ ျမဳိလူမ်ဳိးအေၾကာင္း၊ လက္ေရးမူူ။ ၁၉၈၈၊ စာ-
    () ထြန္းေရႊခုိင္၊ ရခုိင္ေရွးေဟာင္း ျမဳိ႕ေတာ္မ်ား၊ စာ-၃၄ တြင္ ပဲျဖဴမင္းသည္ ေဝသာလီျပည္ ကိန္းခန္း           သုိက္ဓာတ္ကုန္လတ္ေသာ္ကား၊ စြန္႔သြား ျပည္ရြာ၊ ေျပာင္းလဲခြာ၍၊ ဦးစြာၾကံေျမာက္၊ နိမိတ္ေကာက္လ်က္၊ ေျမာက္ဦးျမဳိ႕တည္၊ စံျမည္းသည္ႏွင့္ ဟုပါရွိသည္။
    ()ဓညဝတီ ေအာင္ေဇယ်၊ ရကၡပူရေၾကးမုံက်မ္း၊ စာ-၇၂
6. U Shwe Zan, The golden Mrauk-U. p-20
7. Sai Aung Tun, A multi Ethnic Myanmar and the challenge of the 21st century, proceedings of the Myanmar Two millennia conference 15-17 December 1999, University Historical Research centre, Yangon.
8. ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း၊ အတြဲ () ရန္ကုန္။ စာေပဗိမာန္၊ ၁၉၆၄၊ စာ-၄၂၅၊ ၄၂၆

က်မ္းကုိးစာရင္း
၁။ ေကသာရ၊ အသွ်င္။ မာရယုႏွင့္ ေဗဒါရာဇဝင္ ရွင္းတမ္း ဒီမုိကေရစီ ပံုႏွိပ္တုိက္၊ ရန္ကုန္္ ၁၃၇၁      ျပာသုိလ။
၂။ ကမာၻ႕သမုိင္း မွတ္တုိင္မ်ား၊ ပထမတြဲ၊ ျမန္မာ့ဆုိရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ၊ ပါတီစည္းရုံးေရး ဗဟုိေကာ္မတီ     ဌာနခ်ဳပ္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၆၇၊ ေမလ။
၃။ စာေခါင္(ေမာင္) ျမဳိဘာသာစကား၏ စကားသံမ်ားကုိ သဒၵါေဗဒအျမင္ျဖင့္ ေလ့လာခ်က္၊ တကၠသုိလ္        ပုံႏွိပ္တုိက္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၉၀။
၄။ စစ္ကုိင္းထူပါရုံေက်ာက္စာ၊ စာေၾကာင္းေရ ၂၀-၂၃၊ ခရစ္ႏွစ္၊ ၁၄၄၂-ခု။
၅။ စိန္သာထြန္း၊ ဦး။ ျမဳိလူမ်ဳိးသမုိင္း စာတမ္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္၊ လက္ႏွိပ္စက္မူ၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၈၈။
၆။ ေဇယ်။ ဆရာ၊ မွတ္တမ္းဝင္ ဗမာ့အေရးအခင္းမ်ား၊ ဝင္းပုံႏွိပ္တုိက္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၇၀။
၇။ ညိဳျမ။ ကုန္းေဘာင္ရွာပုံေတာ္။
၈။ ဉာဏ၊ ရမ္းျဗဲအထက္ေတာင္ေက်ာင္းဆရာာေတာ္၊ ဦး။ ဓညဝတီ ရာဇဝင္သစ္၊ ဟံသာဝတီ ပိဋကတ္      ပုံႏွိပ္တုိက္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၃၆၁။
၉။ တင္ေမာင္၊ သင့္ဘဝ၊ ဦး။ အလင္းေဆာင္သူ အေတြ႕အၾကံဳ၊ စာေပဗိမာန္ ပုံႏွိပ္တုိက္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၇၇။
၁၀။ တုိင္းရင္းသား ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထုံးစံမ်ား (ခ်င္း) ။ ျမန္မာ့ဆုိရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ၊ ပါတီစည္းရုံးေရး    ဗဟုီေကာ္မတီ ဌာနခ်ဳပ္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၆၈၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ။
၁၁။တုိင္းရင္းသား ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထုံးစံမ်ား (ရခုိင္)။ ျမန္မာ့ဆုိရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ၊ ပါတီစည္းရုံးေရး      ဗဟုီေကာ္မတီ ဌာနခ်ဳပ္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၇၆၊ ဇန္နဝါရီလ
၁၂။ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား၏ သမုိင္းေၾကာင္းႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ေဖာ္ထုတ္ေရးအဖြဲ႕၊ ရခုိ္င္ျပည္နယ္ အဖဲြ႕ခဲြ၊      အမွတ္(၁) ၏ ေလ့လာေတြ႕ရွိခ်က္စာတမ္း။ ရခုိင္ျပည္နယ္ ျပည္သူ႔ေကာင္စီ၊ စစ္ေတြျမဳိ႕။
၁၃။ ထြန္းေရႊခုိင္၊ စစ္ေတြေကာလိပ္။ ရခုိင္ေရွးေဟာင္း ျမဳိ႕ေတာ္မ်ား၊ သိဒၵိျမဳိင္ ပုံႏွိပ္တုိက္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၈၅၊           ေဖေဖာ္ဝါရီလ။
၁၄။ ပလက္ဝျမဳိ႕နယ္ ႏုိင္ငံေရးသမုိင္း။ ျမန္မာ့ဆုိရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ၊ ပါတီစည္းရုံးေရးေကာ္မတီ၊ ပလက္ဝျမဳိ႕႔။ ၁၉၇၆။
၁၅။ ပီယ၊ မာန္ေအာင္။ ရခုိင္သာစြေလ၊ တုိင္းလင္း စာပုုံႏွိပ္တုိက္၊ ရန္္ကုန္၊ ၁၉၆၀။
၁၆။ မဟိျႏၵစၾကာ (ပြဲေက်ာင္း)၊ (ရဲေၾကးမုံ မဂၢဇင္း)၊ “အဥၹဳနရေသ့နွင့္ေဝသာလီမာရယု”၊ ၂၀၀၆။
၁၇။ ေမဓေဒဝ၊ ဦး။ ျမဳိလူမ်ဳိးအေၾကာင္း၊ လက္ေရးမူ။
၁၈။ ေမာင္ေမာင္တူ၊ ဦး။ ျမဳိလူမ်ဳိး ဆင္းသက္လာပုံ စာတမ္းငယ္၊ လက္ေရးမူ။
၁၉။ မွန္နန္းမဟာ ရာဇဝင္ေတာ္ၾကီး၊ ပထမတြဲ ၊ ရန္ကုန္။ ၂၀၀၃။
၂၀။ ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း၊ အတြဲ (၉) ။ စာေပဗိမာန္ စာပုံႏွိပ္တုိက္၊ ရန္ကုန္္၊ ၁၉၆၄။
၂၁။ လွထြန္းျဖဴ၊ ဦး။ ရခုိင္ျပည္နယ္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုမ်ား၊ စပယ္စာေပတုိက္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၈၁။

No comments :

Post a Comment