Saturday, March 30, 2013

ျမံဳလူမ်ိဳးရွာပုံေတာ္ (၄)


          လူမ်ဳိးတစ္ရာ့တစ္ပါးႏွင့္ဆက္လက္တင္ျပရလွ်င္ သခင္ၾကီးဧခ်င္းတြင္ အသစ္အသစ္ ေရွ႕နားလွစ္ေလာ ဧကရာဇ္ဒီပစုိးပုိင္းသသည့္ မ်ဳိးရာ့တစ္ပါးသခင္ၾကားေလ စမ္းစြားလင္းဇင္း တနသာၤရီ ဇဝီဇဝါ ဒါဒါတႏြယ္ ဒါးဝယ္ၿမဳံသက္၊ ကံစက္လင္းေခ်ာင္း က်ည္းမင္းတမ်ဳိးသိန္းခိုးအစည္
အင္က်ည္ဖရင္ဂ်ီ ရုဠီပုဏၰား ကုလားပန္းေသး သက္တေက်းဟူ ကေလးအင္တေရာ္ အေက်ာ္စုအင္ ကရင္မ်က္ႏွာမည္း ခုံပြားက်ည္းက ကသည္းကထူးကနားၾကီး ခံတီးမုိးလင္း မုိးညွင္းမုိးေကာင္း က်ဳိးေကာင္းမုိးနဲ႔ သင္းတြဲမုိးလုံး ရွမ္းအုံးေဘာင္ ေမာသီေပါစႏၲား မုိးနားမုိးဝန္း ယြန္္းယုိးဒယား ေစာ္ဘြားသည္ ဝီပည္းသီေထြေထြ ေညာင္ေရႊေယာက္ေဆာက္ ထပ္ေလွာက္တေဘာ္ ဗန္းေမာ္မုိးညွင္းဟူ၍ ေရးသားထားသည္။
          တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားကုိ ေနမိဘူခန္းပ်ဳိ႕တြင္ ပုဏၰားစင္ၾကံစိမ္းခြံပတီ ေတာ္ဏီၾကန္တန္ သုတၱန္ပင့္ကာ က်ည္းခဝါႏွင့္ ေအာအာခုံစင္က ကခ်င္ကသည္း မ်က္ႏွာမည္းတုိ႔ သက္က်ည္းစည္တုိင္း သူရုိင္းသူပဲ နဲဖဲ့သူေလွာင္ ပေလာင္လဝ မႏၲပြႏွင့္ မကၡရာသီ ေဝနရီတုိ႔ ေဇာဂီသထုံ ျပဳ “ၿမဳံ” လျမင္ ကရင္ဓႏုလဟုသက္ရြာ သက္သာကမ္းရပ္ သရက္ေရသီး အျဖီးျဖီးလွ်င္ ေဝနီးမရွားေရာက္လာျငားလည္း တံခါးက်စ္လွစ္ဟူ၍ ေရးသားထားသည္။
          ျမန္မာလူမ်ဳိး (၇) မ်ဳိးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဇမၺဴတံဆိပ္က်မ္းတြင္ သက္ႏွင့္ရခုိင္ႏွဳိင္းျပဳိင္ေတာင္သူ ပ်ဴကမ္းယံေယာ ထားဝယ္ေႏွာက မ်ဳိးသတၱဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ေလာကဟိတရာသီက်မ္းတြင္ ျမန္မာပ်ဳေတာင္သူ ကမ္းယံေယာ ရခုိင္ထားဝယ္ဟူ၍ ေဖာ္ျပထားသည္။ စြယ္စုုံေက်ာ္ထင္အရမူ ေယာႏွင့္ရခုိင္ ႏွိင္းျပိဳင္ထားဝယ္ ဘရယ္ေတာင္သူ ေျပာျပဴကမ္းယံ ခုႏွစ္တန္ကုိဟူ၍ ေဖာ္ျပထားသည္ကုိ ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ သက္ရခုိင္ေတာင္သူပ်ဴ ကမ္းယံေယာထားဝယ္ေျပာ့ ျမန္မာဟူ၍ ခဲြျခားႏုိင္သည္။ ေျပာ့လူမ်ဳိးကုိ ျမန္မာအဘိဓာန္တြင္ ေရွးေခတ္ျမန္မာနန္းတြင္း၌ ေပၚတူဂီလူမ်ဳိးတုိ႔ အမႈထမ္းခဲ့ေၾကာင္း “ေျပာ့မွဴးၾကီး” ဆုိသူမွာ အမႈထမ္းမ်ားကုိ ၾကီးၾကပ္ရသူဟု မွတ္သားရသည္။ “ေတာင္သူ” လူမ်ဳိးဆုိသူမွာ ယခုေခတ္ “ပအုိဝ္” လူမ်ဳိးျဖစ္ေၾကာင္းသိရသည္။
          ဝဏၰေဗာဓနသတ္အင္း (ဦးတင္ဧတည္းျဖတ္) စာအုပ္တြင္ ၿမဳံကုိ “ၿမဳံမ်ဳိးလူ” ႏွင့္ “လူမ်ဳိးၿမဳံ” ဟုေရးသားထားျပီး ေအာက္ေျခမွတ္စုတြင္ ၿမဳံလ်င္လူမ်ဳိးလကၤာဟူ၍လည္းေကာင္း ျမန္မာမင္းလြတ္ေတာ္သုံး သတ္ပုံက်မ္း စာစဥ္(၁) (ဟံသာဝတီ) စာအုပ္တြင္ ၿမဳံလူမ်ဳိးႏွင့္ ၿမံဳမ္” လူမ်ဳိးဟု ေဖာ္ျပထားျပီး ေအာက္ေျခမွတ္စုတြင္ “ၿမဳံပ်ိဳလူ” ဟူ၍ ေရးသားထားသည္။ ၿမဳံလူမ်ဳိးကုိ “ၿမံဳမ္” လူမ်ိဳးဟူ၍ ေရးသားထားေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါသည္။
          ေဝါဟာရတၱပကာသနီေကာက္ႏုတ္ခ်က္စာအုပ္တြင္ ၿမဳံလူမ်ဳိးဟုေဖၚျပထားသည္။ ၿမဳံ ေဝါဟာရႏွင့္ ပတ္သက္၍ ထုိတြင္ ၿမဳံဟူေသာ ေဝါဟာရကုိ အလွ်မ္းမထြက္ လုံျခဳံသည္ဟူေသာ အနက္ယူသင့္သည္။ ထုိႏွင့္ေလ်ာ္စြာ အရိပ္လုံျခံဳေစ့စပ္သည္ကုိ ရပ္ၿမဳံ ပဋိသေႏၶ မစြဲမယူသည္ကို “ဇာတိၿမဳံ” သည္၊ ၾကက္ငွက္တုိ႔ကုိ မထြက္မသြားရ လုံျခံဳေအာင္သိမွီးရာျဖစ္၍ ၾကက္ၿမဳံ ဟူ၍လည္းေကာင္းရွိ၏။ ခ်စ္ရိပ္ၿမဳံဆုိေသာ အရည္လည္းနည္းတူ၊ “ျမဴ” “ၿမဳံ” ဟူသည္ကား အမည္မွ်သာျဖစ္သင့္၏ ဟူ၍ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိထားသည္။
          ကဝိမ်က္မွန္တြင္ ၿမဳံႏွင့္ပတ္သက္၍ မိန္းမအၿမဳံ “လူမ်ိဳးၿမဳံ” ႏွင့္ ရိပ္ၿမဳံ ၾကက္ၿမဳံ အနာၿမဳံ ဟုေရးသားရာ မွန္စြာမသတ္ ရရစ္မွတ္ဟူ၍ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိထားသည္။ ကဝိလကၡဏာသတ္ပုံက်မ္းတြင္ မိန္္းမအၿမဳံ ရိပ္ၿမဳံ ၾကက္ၿမဳံ အနာၿမဳံ ရွိေနသည္ဟူ၍ ပါရွိပါသည္။ ဦးသာျမတ္၏ ျမန္မာစာေရးထုံးက်မ္း ဦးဝန္၏ တကၠသိုလ္ျမန္မာသတ္ညႊန္းက်မ္း၊ ဦးအုံးေရႊ၏ သတ္ပုံအဘိဓာန္ မိတ္စုံလင္ ပါဠိဆရာ ဆရာေျဖ၏ ခြဲထားေက်ာ္ ျမန္္မာစာေပျပဳစုေရးႏွင့္ ဘာသာျပန္ေကာ္မရွင္၏ ျမန္မာစာေရးထုံးက်မ္းႏွင့္ ျမန္မာစာအဖြဲ႕၏ ျမန္မာစာလုံးေပါင္းသတ္ပုံက်မ္း (၁၉၇၈) စာအုပ္မ်ားတြင္ “ၿမဳံ” လူမ်ဳိးဟုေရးသားထားသည္။ ၿမဳံလူမ်ဳိးကုိ ခရစ္ႏွစ္ ၁၄၄ ခုႏွစ္ စစ္ကုိင္းထူပါရုံေက်ာက္စာတြင္ ပထမဦးဆုံး ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ျပီး ျမန္မာစာလုံးေပါင္းသတ္ပုံက်မ္း (၁၉၇၈) တြင္ ေနာက္ဆုံးေရးသားထားေၾကာင္း မွတ္သားရသည္။
          ၿမဳံဟူူေသာ ေဝါဟာရကုိ ျမန္မာအဘိဓာန္ အတြဲ (၃) တြင္ ၿမဳံ- ၾကိ ၁။ အသီးအပြင့္မသီးပဲရွိသည္။ သေႏၶေပးႏုိင္စြမ္း မရွိျဖစ္သည္။ ၂။ အျပင္သုိ႔အျပဴမထြက္ပဲ အတြင္း၌ ခုိေအာင္းေနသည္။ ၃။ ေျပာလုိရာကုိ မေျပာဆုိပဲ စိတ္ထဲတြင္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည္။ သူတစ္ပါးမသိေအာင္ မပြင့္မေပၚသုိသိပ္ထားသည္။ ဟူ၍လည္းေကာင္း ျမန္မာအဘိဓာန္ (၁၉၉၁) တြင္ ၿမဳံ - ၾကိ ၁။ အျပင္သုိ႔မထြက္ေပၚဘဲ အတြင္း၌ ငုတ္ေနသည္။ “အနာၿမဳံေနၿပီ” ၂။ မေျပာဘဲ သုိသိပ္ထားသည္။ ၃။ သေႏၶသားျဖစ္ထြန္းႏုိင္စြမ္းမရွိျဖစ္သည္ ဟူ၍ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိထားပါသည္။
          ၿမဳံလူမ်ဳိးမွာ အထက္ပါအဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိခ်က္အတုိင္း ပညတ္သြားရာ ဓါတ္သက္ပါဆုိသည့္ လူမ်ဳိးျဖစ္သည္။ မိမိလူမ်ဳိးအေၾကာင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေျပာလုိရာကုိ မေျပာဘဲ စိတ္ထဲတြင္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားျခင္း သူတစ္ပါးသိေအာင္ ဖြင့္ဆုိရွင္းျပျခင္းမရွိဘဲ ရင္ထဲတြင္ သိုသိပ္ထားသည့္လူမ်ဳိးဟုဆုိလွ်င္ မွားမည္မထင္၊ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း။ ရာဇဝင္သမိုင္းတြင္ မွတ္တမ္းတင္ျခင္းခံရေသာ ၿမဳံလူမ်ဳိးမွာ စာတတ္သူနည္းပါးသျဖင့္ မိမိလူမ်ဳိးကုိ ရည္ညြန္း၍ မွတ္တမ္းတင္ေရးထားေၾကာင္း မသိခဲ့ၾကေပ။ ၿမဳံ လူမ်ိဳးကုိ စာေပပညာရွင္မ်ား၊ စာေပသုေတသီမ်ားကလြဲ၍ သာမန္္လူမ်ား သိႏုိင္မည္မထင္၊ တိမ္ေကာေပ်ာက္ကြယ္ေနသည့္ လူမ်ိဳးဟူ၍ ေကာက္ခ်က္ခ်ေပလိမ့္မည္။
          ေရွးေဟာင္းသုေတသနဦးစီးဌာနမွ ဦးညႊန္႔ဟန္၏ ေဝသာလီျမဳိ႕ေဟာင္း ေလ့လာခ်က္ (၁၉၈၆) စာတမ္းတြင္ ရခုိင္သမိုင္းအရ စူဠတုိင္း စႏၵရားမင္းအထိ (၉) ဆက္ စႏၵရားမင္းရိုးမဟုတ္ေသာ မျမတူႏွင့္ ေပးျဖဴမင္းအထိ ေရတြက္လွ်င္ မင္း (၁၁) ဆက္ မင္းရိုး ငတုံမင္းအထိ ေရတြက္လွ်င္ မင္း (၁၂) ဆက္ျဖစ္သည္။ သကၠရာဇ္ ၃၁၉ ခုႏွစ္တြင္ စူဠတုိင္း စႏၵရားမင္းပင္လယ္ခရီး၌ နတ္ရြာစံေသာအခါ “ၿမဳံ” ညီေနာင္ႏွစ္ဦးျဖစ္ေသာ အျမတူ အျမကူး ႏွင့္ အျမကူ၏သား ေပးျဖဴမင္းတုိ႔ ေဝသာလီကုိ စုိးစံခဲ့ေၾကာင္း ေရးသားခ်က္ကုိ ရခိုင္ရာဇဝင္မွတ္တမ္းတုိ႔တြင္ ဖတ္ရွဳရသည္ဟူ၍ ေရးသားထားသည္။ ယင္းစာတမ္းတြင္ ၿမဳံလူမ်ဳိးဟူ၍ ေရးသားေဖၚျပထားျခင္းမွာ ဦးပ႑ိ၏ ဓညဝတီ ရာဇဝင္သစ္ကုိ ကုိးကားထားေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။
          ဦးသာထြန္းေအာင္၏ ရခုိင္မဟာရာဇဝင္ေတာ္ၾကီးေကာက္ႏုတ္ခ်က္စာအုပ္တြင္ အျမတူ အျမကူ ပဲျဖဴ “ျမဳမ္း” မင္းတုိ႔သည္ ေဝသာလီျမိဳ႕ေတာ္၌ပင္ မင္းလုပ္လ်က္ရွိေသာေၾကာင့္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ အေလာင္းစည္သူမင္းသည္ ေဝသာလီျမဳိ႕ေတာ္သို႔ ခ်ီတက္လာျပီးလွ်င္ “ၿမဴ” မင္းတုိ႔ကုိ ဖယ္ရွားျပီးလွ်င္ ေခတၱသင္မင္းကုိ နန္းတင္ေတာ္မူေလသည္ဟူ၍ ေရးသားထားသည္။ ၿမဳံလူမ်ဳိးကုိ ျမဳမ္း ႏွင့္ ျမဴဟူ၍ သတ္ပုံႏွစ္မ်ဳိးျဖင့္ ေရးသားထားသည္ကုိ ေလ့လာသိရွိႏုိင္ေပသည္။
          ဟာေဗး၏ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္သမုိင္းစာအုပ္တြင္ စူဠတုိင္းစႏၵရား (ေအဒီ ၉၃၄-၉၅၁) မင္းဆက္ျပီးလွ်င္ ရခုိင္ေျမာက္ပုိင္း (ျမဴ) (MYU) လူမ်ဳိးအျမတူ (ေအဒီ ၉၅၁-၉၅၇) ႏွင့္ တူျဖစ္သူ ယဲျဖဴ (ပဲျဖဴ) (ေအဒီ ၉၅၇-၉၆၄) မင္းဆက္ႏွစ္ဆက္ကုိ ေဖာ္ျပထားသည္။ ၿမဳံလူမ်ဳိးကုိ ျမဴဟူ၍ ေရးသားထားပါသည္။
          ၿမဳံလူမ်ဳိးကုိ ဆက္လက္ရွာေဖြရာတြင္ ဦးဘုိးလတ္က စစ္ကုိင္းထူပါရုံေက်ာက္စာႏွင့္ မႏၲေလးမဟာျမတ္မုနိေက်ာက္စာတုိ႔တြင္ ပါရွိေသာလူမ်ဳိးမ်ားအနက္ ရခုိင္ဟဲရုံ သက္ ျမဳန္ (ၿမဳံ) ခ်င္းလူမ်ဳိးမ်ားပါရွိရာ ၿမဳံလူမ်ဳိးမ်ားကုိေအာက္ပါအတုိင္း ေကာက္ခ်က္ခ်မွတ္ထားပါသည္။
          ဤေက်ာက္စာထုတ္ႏုတ္ခ်က္တုိ႔တြင္ ျမဳန္၊ ျမဳမ္ ဟုႏွစ္မ်ဳိး အေရးေတြ႔ရေသာ လူမ်ဳိးမ်ား ယခုေတာင္ပုိင္း ခ်င္းလူမ်ဳိးတုိ႔တြင္ ပါဝင္၍ ရခုိင္ေတာင္ရိုးေတာင္တန္္းတုိ႔တြင္ ေနထုိင္လ်က္ရွိေသာ ေခတ္အေခၚ “ျမဳိ” လူမ်ိဳးတုိ႔ ျဖစ္တန္္ရာသည္ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊
          သက္ ျမဳန္ (ျမဳမ္) ခ်င္းလင္း ဟူ၍ ေခၚဆုိထားသူတုိ႔မွာ ေခတ္အေခၚ ခ်င္းလူမ်ဳိးစုမ်ားသာျဖစ္သည္မွာ ထင္ရွားပါသည္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊
          ဂ်ီအိပ္ခ်္လုစ္က စေၾကာလူမ်ဳိးဆုိသည္မွာ ယခုေခတ္စေကာကရင္လူမ်ဳိးဟု ေရးသားခ်က္ကုိလည္း မင္းဘူးနယ္ စကု စလင္းအရပ္တုိ႔တြင္ အမ်ားအားျဖင့္ ေနထုိင္ခဲ့သည္ဟု ယူဆရန္ရွိေသာ “စေၾကာ” တုိ႔မွာ လူမ်ဳိးအားျဖင့္ ထူးျခားမႈရွိခဲ့လွ်င္ ယင္းတုိ႔မွာ သက္ ခ်င္း လူမ်ဳိးတုိ႔၏ အႏြယ္သာျဖစ္သင့္သည္။ ေရွးေခတ္မွစ၍ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တုိင္ေအာင္ မင္းဘူးနယ္စကု စလင္း အရပ္တုိ႔သို႔ သြားေရာက္ေနထုိင္ခဲ့ေသာ ပ်ဴ ျမန္္မာ မဟုတ္သည့္ လူမ်ိဳးမ်ား သက္ ၿမဳံ ခ်င္း လူမ်ဳိးတုိ႔၏ အႏြယ္သာလွ်င္ျဖစ္ခဲ့ေခ်သည္ဟူ၍ ေရးသားထားပါသည္။
          မင္းတပ္ဘူနိန္၏ ခ်င္းေတာင္သမုိင္းစာအုပ္တြင္ ဦးဘိုးလတ္္၏ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္အတုိင္း ၿမဳံ လူမ်ဳိးအေၾကာင္းကုိ ေရးသားထားသည္မွာ-
          အထက္ေဖာ္ျပပါေက်ာက္စာတုိ႔ကုိ ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ခ်င္းလူမ်ဳိးအား သက္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ျမဳန္ (ျမဳမ္) ဟူ၍လည္းေကာင္း ေခၚေဝၚၾကသည္ကုိေတြ႔ရသည္။  အမွန္မွာ သက္သည္လည္း ခ်င္းလူူမ်ဳိးျဖစ္ျပီး  ၿမဳံ (ျမဳမ္) အား ယခုုအခါ မ်ဳိ (ျမဳိ) ဟု ေခၚဆုိပါသည္ဟူ၍ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
          ျမဝတီမဂၢဇင္း၌ ေမာင္ထင္၏ ေရွးေဟာင္းေဆာင္းပါးတြင္ ျမဳိလူမ်ဳိးကုိ ျမဴလူမ်ဳိးဟူ၍ ေခၚသည္။ ယင္းတုိ႔ကုိ စစ္ေတြခရိုင္ႏွင့္ ေတာင္တန္းေဒသတုိ႔တြင္ ေတြ႔ႏုိင္ပါသည္။ လူမ်ဳိးတုိ႔၏ အေၾကာင္းကုိ နားလည္သူ မစၥတာဂရီယာဆန္အဆုိမွာ ၿမဳိလူမ်ဳိးတုိ႔သည္ အလြန္ေရွးက်ေသာ ျမန္မာစကားကုိ ေျပာဆုိၾကသည္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ဆာဂ်ီစေကာ့ကမူ ၿမဳိလူမ်ိဳးကုိ တစ္ခါတစ္ရံ ျမဴ ဟူ၍လည္း ေခၚဆုိပါသည္ဟု ေရးသားထားပါသည္။
          ဦးဘုိးလတ္ မင္းတပ္ဘူနိန္တုိ႔က ၿမဳံလူမ်ဳိးကုိ ၿမဳိဟူ၍ ေခၚေၾကာင္းထင္ျမင္ယူဆခ်က္ႏွင့္ ေရးသားခ်က္၊ ေမာင္ထင္က ၿမဳံ (ၿမဳိ) လူမ်ဳိးကုိ ျမဴဟူ၍ ေရးေၾကာင္း ေကာက္ႏုတ္ခ်က္တုိ႔ကုိ ေလ့လာႏိုင္ေပသည္။ ၿမဳံလူမ်ိဳးကုိ ဟာေဗးက ျမဴဟူ၍ ေရးထားသလုိ ဦးသာထြန္္းေအာင္ကလည္း ျမဳမ္းႏွင့္ ျမဴ ဟူ၍ ေရးထားေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႔ရွိရေပသည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ ၿမဳံလူမ်ဳိးကုိ ျမဳန္္ ျမဳမ္ ျမဳမ္း ျမဴ ျမဳိ မ်ိဳ ဟူ၍ စာလုံးေပါင္းသတ္ပုံမ်ဳိးစုံ၊ အသံထြက္မ်ဳိးစုံနွင့္ ေရးသားထားေၾကာင္း မွတ္သားရပါသည္။ ထုိ႔အျပင္ ၿမဳံကုိ ျမဴး ျမဳ ျမိဳ႕ ၿမိဳး ဟူ၍လည္း ေခၚေဝၚေရးသားထားေၾကာင္းကုိလည္း ဆက္လက္တင္ျပပါမည္။ ေရွးရာဇဝင္တြင္ေရးသားခဲ့သည့္ ၿမဳံ လူမ်ဳိးမွာ ယခုေခတ္အေခၚ ၿမဳိ (မရို) လူမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ၿမဳံ ႏွင့္ ၿမဳိမွာ လူမ်ဳိးအတူတူျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသ အေထာက္အထားခုိင္လုံေနျပီျဖစ္သည္။
 

 
စိန္သာထြန္း (ေျမာက္ဦး)
ဦးစိန္္သာထြန္္း
၁၂/ဗဟန(ႏုိင္)၀၁၀၆၀၉
တုိက္ - ၂၁ (ဃ)၊ စံပယ္ရိပ္သာ
ကာကြယ္ေရးဝန္ၾကီးဌာန
ေနျပည္ေတာ္
 

No comments :

Post a Comment