ဦးကုလား
မဟာရာဇဝင္ၾကီးတြင္လည္း ၿမဳံတုိ႔အေၾကာင္းကုိ ေဖာ္ျပထားသည္ကုိ
ေလ့လာႏုိင္ပါသည္။ တပင္ေရႊထီးႏွင့္ မင္းဘ(ခ)
မင္းပါးၾကီးတုိ႔မွာ ေခတ္ျပဳိင္မင္းတုိ႔ျဖစ္သည္။ တပင္ေရႊထီးမွာ ရခုိင္ျပည္နယ္သုိ႔
စစ္ခ်ီလာရာ၊ ရခုိင္ဆရာေတာ္ေလးပါးက တပ္ေရႊထီးအား
စစ္မတုိက္ရန္ ပန္ၾကားခဲ့သည္။ ဤအေၾကာင္းႏွင့္
ပတ္သက္၍ ေလ့လာၾကည့္လွ်င္-
ဓညဝတီျပည္ၾကီးသည္
စစ္သည္ ဗုိလ္ပါဆင္လုံးျမင္းလုံးမ်ားလွသည္။ လက္နက္ကိရိယာလည္း ထူထပ္လွသည္။
အေဆာတလ်င္ လုပ္ၾကံေတာ္မူေသာ္လည္း ရေတာ္မူႏုိင္လိမ့္မည္မဟုတ္၊ အရွည္ၾကာ
လုပ္ၾကံရမည္လည္း ရခုိင္ဘုရင္ႏွင့္ ၿမဳံဘုရင္သည္
သမီးေယာက္ဖရင္းျဖစ္သည္။ ရခုိင္ျမဳိ႕ကုိ ရံေတာ္မူသည့္
အေၾကာင္းကုိ ၿမဳံဘုရင္ၾကားသိေလေသာ္ ၾကည့္၍ေနမည္မဟုတ္၊ ေရအားၾကည္းအားျဖင့္
ၿမဳံ ဘုရင္
ခ်ီလာ၍ လုပ္ၾကံေခ်သည္ရွိေသာ္ ရဲမက္ေတာ္တုိ႕သည္ စစ္ႏွစ္ဘက္ညွပ္မရွိေခ်ျပီေလာ
ဟူ၍ ေရးသားထားသည္။
ေအာက္ေျခမွတ္္စုတြင္
ၿမဳံဘုရင္ဆုိသည္မွာ ရခုိင္ျပည္နယ္ေျမာက္ဘက္ သက္တုိ႔ေနရာ
မစၧဂီရိနယ္ပယ္ကုိ ၿမဳံလူမ်ဳိးေခၚသည္။ သက္ႏွင့္
ၿမဳံမွာ အတူတူပင္ဟူ၍
ေရးသားထားသည္။ သက္ႏွင့္
ၿမဳံလူမ်ဳိးမွာ လူမ်ဳိးတစ္ျခားစီျဖစ္ေၾကာင္း ကဗ်ာလကၤာဧခ်င္းရတုေက်ာက္စာတုိ႔တြင္ ျပဆုိျပီး
ျဖစ္ရာ လူမ်ဳိးကြဲမူရွိသည္မွာ ထင္ရွားလွေပသည္။
ေမွာ္ဘီဆရာသိန္း၏
ေႏွာင္းျဖစ္စာတမ္းတြင္ ေရွးအခါက
ေျပ(ျပည္)ျမိဳ႕ပတ္ဝန္းက်င္၌ ပ်ဴ ကမ္းယံ
ခ်င္း သက္
ၿမဳံ ကသည္း
လူမ်ဳိးတုိ႔ ေနထုိင္ခဲ့ၾကေၾကာင္းကုိ အဆင့္ဆင့္
သက္ၾကီးတုိ႔ ေျပာၾကသည္ဟု
ေရးသားထားပါသည္။
သခင္ဋိကာ၌လည္း
ဓညဝတီရာဇဝင္တုိ႔မွာ ျမန္မာျပည္ကုိ အေရွ႕ျပဴ(ပ်ဴ)ဟူ၍ေရးသားၾကသည္ကုိ လည္း အာရံုတစ္ခုျပဳၾကရသည္။ ေရွးသူေတာ္ေကာင္းတုိ႔ အစဥ္ေျပာသည္ကား ရခုိင္တုိ႔ႏွင့္
ၿမဳံတုိ႔ျပိဳင္၍ ဘုရားတည္ၾကရာတြင္ ၿမဳံတုိ႔က
အလ်င္ျပီးသကဲ့သုိ႔ ထင္ေအာင္ၾကံ၍
လုပ္ေလေသာေၾကာင့္ ၿမဳံတုိ႔မွာ
ျမန္လွမာလွေပ၏ဟု ဆုိထားသည္ကုိ
ၾကားဘူ၏။ စာေပ၌ကား
မေတြ႕ဘူေခ်။ သေဘာေထာက္ေသာ္ ၿမဳံလူမ်ဳိး
ျမန္္မာလူမ်ဳိး တစ္ျခားစီျဖစ္၍ လူမ်ဳိးတစ္ရာ့တစ္ပါးျဖစ္သည္။
ကာလၾကာေလျပီးထင္သည္ဟူ၍ ေရးသားထားသည္ကုိ မွတ္သားရသည္။
ဦးေအာင္သာဦး၏
ရခိုင္ရာဇဝင္သစ္တြင္ ဒါးဝယ္(ထားဝယ္)လူမ်ဳိးသည္
ၿမဳံလူမ်ဳိးအႏြယ္ျဖစ္၍ ရိုးေျဖာင့္ျခင္း စသည္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊
ၿမဳံလူမ်ဳိးမွာ ရခုိင္လူမ်ဳိးပင္ျဖစ္သည္ဟူ၍ ေရးသားထားသည္။ ရခုိင္ ထားဝယ္
ၿမဳံလူမ်ဳိးတုိ႔မွာ လူမ်ဳိးတစ္ျခားစီ ျဖစ္သည္။
ၿမဳံႏွင့္ထားဝယ္လူမ်ဳိးမွာ မည္ကဲ့သုိ႔
ဆက္စပ္မႈရွိသည္ ကုိ
ေလ့လာရန္လုိအပ္ေနေသးသည္။
တုိင္းရင္းသားယဥ္ေက်းမႈႈရိုးရာဓေလ့ထုံးစံမ်ား (ရခုိင္) စာအုပ္တြင္
အာသံနယ္ႏွင့္ နီးစပ္ေသာ
ဗိုလ္မင္းေထာင္ သက္ေထာင္
ဖလန္ေထာင္ ၿမဳံေထာင္
ေခၚ အရပ္မ်ားရွိ
ရခုိင္္မ်ားျဖစ္ၾကသည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ သက္မ်ားသည္လည္းေကာင္း၊
ၿမဳံမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ အားလုံးရခုိင္ႏွင့္ တစ္ႏြယ္တည္းမွ
ဆင္းသက္လာၾကသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ယင္းလူမ်ဳိးမ်ားအားလုံးသည္ ဗုဒၶဘာသာကုိ
ကုိးကြယ္ၾကသည္ဟူ၍ ေရးသားထားသည္။
ေျမာက္ဦးလမ္းညႊန္တြင္
ဘေစာျဖဴကြယ္လြန္ျပီးေနာက္ (၄၈)
ႏွစ္အတြင္း ရခုိင္ျပည္
သက္မင္း၊ ၿမဳံမင္း၊
စစ္တေကာင္းႏွင့္ ဘုညားၾကီး
ဘဂၤ ၁၂
ျမဳိ႕တုိ႔ကုိ လက္လြတ္သြားရသည္သာမက ျပည္တြင္းမျငိမ္သက္မႈ
ေသြးကြဲမႈမ်ား ရွိလာျပန္သည္ဟူ၍ မွတ္သားရသည္။
ေျမာက္ဦးသမုိင္း အဓိကျဖစ္စဥ္တြင္-
ေအဒီ
၁၅၁၃ ပုရိန္သက္တုိ႔ ပုန္ကန္ျခင္း၊
ၿမဳံ မင္းက
စစ္တေကာင္းကုိ သိမ္းယူျခင္း။
ေအဒီ
၁၅၈၆ ၿမဳံမင္း
ျပည္ကုိ တုိက္ခုိက္သိမ္းသြင္းျခင္းဟူ၍ ပါရွိရာ
ရခုိင္ျပည္နယ္ ျဖစ္စဥ္ႏွင့္
ၿမဳံလူမ်ဳိးမွာ ကင္း၍မရေခ်။
ေဒါက္တာသန္းထြန္း၏
အသစ္ျမင္ဗမာသမုိင္းစာအုပ္တြင္ သကၠရာဇ္
၈၆၀ ေလာက္က
လူမႈေရးသမုိင္း၌ ကူေက်ာက္စာပါလူမ်ဳိးစာရင္းကုိ ေဖာ္ျပထားသည္။ ယင္းလူမ်ဳိးမ်ားမွာ
ကသည္ ကရင္
ကူလာ ကန္တူ
ၾကြံ ခရင္
ခ်င္ စၾကင္
တႏု တရုတ္
တန္လုိင္ ေတာင္သူ
နဂါ ပည္
ပအုိဝ္ ဖုိင္
ပန္ေသ ေပါင္ေလာင္
ပ်ဴျပင္ ျဖဳံမ္နက်ာ
ၿမံမာ ‘ျမဳန္’
ရခုိင္ ေရာက္ဆြဲ
လဝ လင္ေျခာက္
သက္သွ်ံ စသည္ျဖင့္
လူမ်ဳိးမ်ားကုိ ေရးသားထားရာ
ၿမဳံကုိ ျမဳန္
ဟူ၍ ေရးသားထားသည္ကုိ ေလ့လာႏုိင္ေပသည္။
ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၏
ပုဂံေရႊျပည္စာအုပ္တြင္လည္း ထုိအခ်ိန္က
ရခုိင္ဓညဝတီအစရွိေသာ အေနာက္တလႊား၌
ေနကုန္ေသာ မစၧဝီရိသက္
“ၿမဳံ” ပန္းတဝါးတုိ႕ သည္ ျခားနားရုိင္းျပလွ်က္ရွိၾကျပီးဟူ၍ ေရးသားထားသည္။
ျမန္မာ့ရာဇဝင္အဆုိအရ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လူမ်ဳိးတစ္ရာ့တစ္ပါး
ရွိေၾကာင္း ရွင္အုန္းညို၏ ဂါထာေျခာက္ဆယ္ပ်ဳိ႕တြင္ ပထမဦးစြာ ေဖာ္ျပထားသည္။ စြယ္စံုေက်ာ္ထင္က်မ္းတြင္
လူမ်ဳိးတစ္ရာ့တစ္ပါးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမန္မာ (၇)မ်ိဳး ရွမ္း (၃၀) မ်ိဳးႏွင့္ ကုလားမ်ဳိး
(၆၀) ရွိေၾကာင္း ေရးသားထားသည္။ လကၤာစပ္ဆုိထားရာတြင္ ျမန္မာသတၲ မြန္လေလးဝႏွင့္ ရွမ္းကသုံး ဆယ္
ေျခာက္ဆယ္ကုလား ရာ့တစ္ပါးဟူ၍ ေဖာ္ျပထားသည္။ ဇမၺဴဒီပ ဥေဆာင္က်မ္းတြင္မူ ရွမ္း ယြန္း
ေကြးူ တရုတ္ တရက္ ရခုိင္ ပေလာင္ၾကီး ပေလာင္ငယ္ ခ်ည္း အင္က်ည္ ဓႏု လင္ဒါေတာင္ၾကီးဟူ၍
လူမ်ဳိး ရ၅ မ်ဳိးရွိေၾကာင္း ေရးသားထားသည္။
ဒဂုန္ခင္ခင္ေလးက ပ်ဴကမ္းယံ သက္တုိ႔ဟာ ပထမေခတ္က
ဗမာၾကီးေတြလုိဘဲလုိ႔ ယူဆၾကတယ္။ အဲသူတုိ႔မွတဆင့္ ပြားမ်ားလာေသာ ဗမာမ်ဳိးမွာ ကခ်င္ ေယာ
ရခုိင္ ခ်င္း ရွမ္း ပေလာင္ ကရင္ ေတာင္သူ မြန္ ျမန္မာ ျဖစ္ပါတယ္လုိ႔ ေရးသားထားပါသည္။
နဝေဒးၾကီး၏ မေနာ္ဟာရီပ်ဳိ႕တြင္ သေရေခတၱရာ မဟာနာဂ ေရႊျပည္မကုိ တစ္ရာ့တစ္စင္း မင္းတုိ႔သခင္ဟူ၍
စပ္ဆုိထားရာ လူမ်ဳိးႏွင့္ မင္းအေရအတြက္ကုိ ထပ္တူျပဳထားပါသည္။ ျမန္္မာ့သံေယာဂဒီပနီက်မ္း
(ရစ္ပင့္ဋိကာ) တြင္ မူလဘာသာယ တစ္ရာ့တစ္ပါးေသာဘာသာမ်ားတြင္ အရင္းအျမစ္ျဖစ္ေသာ မာဂဓဘာသာယ
တပါးအလြန္ရွိေသာ လူမ်ဳိးတုိ႔၏ ဘာသာစကားဟူ၍ ေရးသားထားသည္။
လူမ်ဳိးတစ္ရာ့တစ္ပါးႏွင့္ပတ္သက္၍ ဂါထာေျခာက္ဆယ္မ်ဳိးတြင္
“တစ္ရာ့တစ္ပါး အမ်ဳိးျပားသား ပုဏၰားျမန္မာ ဗ်ပါစင္းၾကန္ ၾကန္တန္ေပ်ာ့ဂၽြမ္း ကမ္းယံျပဳ
“ၿမဳံ” သထုံတလုိင္း စဥ္တုိင္းသက္သား ကုလားပန္းေသး ရပ္ေဝးက်ည္းလုိ သိန္းးယုိဠ္ဗာလီ ေဗာဓိပင္ကာ
ဘာသာသင္းတြဲ ရပ္လွဲတစ္ထူး ကန္းတူးနားဘက္ တရက္သူလွီ ဇာလီအဘက္ အိပ္ပက္စဏၰား ယုိးဒယားႏွင့္
အျခားသေဘၤာ ပေလာင္လဝ သုဗၻထူဆန္း ရွမ္းယြန္းဦးျပည္း မ်က္ႏွာမည္းႏွင့္ ကသည္းကရင္ စုံအင္ခ်င္းလင္း
တနသၤာရီ ေဇာ္ဂီသိပၸံ ကုလာနဟု တစ္ရာ့တစ္ပါး ျပားသားအေထြ” ဟူ၍စပ္ဆုိထားရာ ရခုိင္ျပည္နယ္ရွိ
“ၿမဳံ” သက္လင္း (လင္းကဲ) ႏွင့္ ခ်င္းလူမ်ဳိးတို႕လည္းပါဝင္ေပသည္။
စြယ္စုံေက်ာ္ထင္က်မ္းတြင္ လူမ်ဳိးတစ္ရာ့တစ္ပါးႏွင့္
ပတ္သက္၍ “ရာ့တစ္ပါးတုိး လူအမ်ဳိးဆုိရုိးဘယ္က်မ္း လာသနည္း” အေမးပုစာၦကို “တစ္ရာ့တစ္ပါးလူမ်ဳိးကုိ
မွတ္္သားကုန္လင့္ နိဒါန္းဖြင့္ပိမ့္ ေယာႏွင့္ ရခုိင္ ႏွိဳင္းျပိဳင္ထားဝယ္ ဘရယ္ေတာင္သူ
ေျပာျပဴ ကမ္းယံ ခုႏွစ္တန္္ကုိျမန္မာမုခ် ေရတြက္ဆေလာ၊ မြန္တမြန္ည မြန္နမြန္သိ မွန္ဘိေလးရုိး
“တလုိင္း” မ်ိဳးတည္း၊ ရွမ္းမ်ဳိးေခၚမည္ ယြန္းဂင္လင္းဇင္း ခ်င္းႏွင့္ ကရင္ကခ်င္ကလည္း
မ်က္ႏွာမည္း “ၿမဳံ” ကုံငယ္ေကာ္ထုတ္ တရုတ္တရက္ လဟတ္လေဟာက္ ေသာကၠတဲဘူ ဓႏုလူႏွင့္ ေခၚယူမွတ္ပုိက္
လဝုိက္လဝါ သညာမည္တြင္ အင္က်ယ္အပ္က်ယ္ တသြယ္ပေလာင္ ထပ္ေႏွာင္ဆင့္ပြါး ယုိးဒယားတစ္ဦး
ကတူးႏွင့္သက္ ေရထြက္မယိမ္း ဇဗိန္းဇဝါမ်ားစြာ ေပါင္းသင္းတသၤာရီ ေရထြက္သီေသာ္ ေခၚညီထြင္ရိုး
ရွမ္းမ်ဳိးသုံးဆယ္ဟူ၍ လည္းေကာင္း။
ကုလားဝယ္ကား ကလယ္ပသီ ဘရင္ဂ်ီႏွင့္ ေဇာ္ဂီမာလီ
ေဘာ္ရီဟိႏၵဴ ေရးဆူေသာထုတ္ လဟုတ္ေဒါရား ပုဏၰားပသူး တရူးကႏၱီ တသပီျပင္ ဟာရီလာကာ ေဝသာခါႏွင့္
မဋိစာယာ ဥစၥာတာက စဒၶစင္းၾကံ သုတၱံဗ်ာပါ မိစာၦဆက ဦးျပဲအိပ္ကပ္ ကလပ္ေဒါဏ ပိစၦေဒလာ ဒါရကာပေႏၲ
မေႏၲေျခခ်ဳပ္ ဟိႏၲဳတ္လွဘဲ သင္းတြဲ တတုံ မွတ္ယူေလာယာ ေဒါရဏာႏွင့္ ေလႏၲိတာေဘာ္ပန္လ ဝါခႏၲီ
တာလိက်န္္တန္ ဇဟူတန္က သူတန္တလံ ေဇာ္ဟဏံႏွင့္ ပရမံပိ႑ိိတ္ ဘိတ္က ေရဆ ဖုႆဘဂါၤလီ ဗာရဏာသီ
စုံစီထုိထုိ သိန္းခုိအဂၤလိပ္ ေျခာက္က်ိပ္မ်ဳိးျပား ကုလားအႏြယ္ မွတ္ဘြယ္မွန္လွ တစ္ရာ့တစ္ပါး
လူမ်ဳိးမ်ားကုိ စကားသိမ္းရံုး အက်ဥ္းခ်ံဳးသည္ နည္းထံုးစဥ္လာ ဥဒါန္းတည္း ဟူ၍ ေရးသားထားသည္။
အထက္ပါကဗ်ာလကၤာကုိၾကည့္လွ်င္ ၿမဳံလူမ်ဳိးကုိ
ရွမ္းမ်ဳိး (၃၀) တြင္ထည့္သြင္းထားပါသည္။ ရွမ္းလူမ်ဳိးမွာ ေတာင္ေပၚသားမ်ားျဖစ္ရာ ေယဘုယ်အားျဖင့္
ကရင္ ကခ်င္ ခ်င္း သက္ လူမ်ဳိးမ်ားကဲ့သုိ႔ “ၿမဳံ” လူမ်ဳိးကုိလည္း ေတာင္တန္းေနလူမ်ဳိးအျဖစ္
ေရတြက္ထားျခင္းျဖစ္တန္ရာသည္။ ကုလားေျခာက္ဆယ္ကုိ ျပန္ၾကည့္လွ်င္ အိမ္နီးနားခ်င္းျဖစ္ေသာ
ယခင္အိႏၵိယတုိက္သားမ်ား လာေရာက္ေနထုိင္သည္က မ်ားသည္။ ဘရင္ဂ်ီ (ေပၚတူဂီ) ႏွင့္ အဂၤလိပ္လူမ်ဳိးစေသာ
ဥေရာပတုိက္သားမ်ားကုိလည္း ေရတြက္ထားသည္။ ကုလားဆုိသည္မွာ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ား ကုိ ေယဘုယ်အားျဖင့္ဆုိလုိသည္
မ်ားေသာအားျဖင့္ အိႏိၵယနယ္သား မ်ားကုိ ကုလားဟုေခၚသည္။
အိႏိၵယတုိက္နယ္သားမ်ားမွာ လူဦးေရတုိးပြားမႈမ်ားျပီး
လူဦးေရထူထပ္သျဖင့္ ျမန္္မာႏုိင္ငံအတြင္း ဝင္ေရာက္ေနထုိင္ေသာ တုိင္းတစ္ပါးသားမ်ားျဖစ္သည္။ အိႏိၵယတုိင္းရင္းသားမ်ားမွာ ဇာတ္စနစ္ႏွင့္ အႏြယ္
ကလည္းမ်ားရာ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားစာရင္းတြင္ ကုလားလူမ်ဳိး (၆၀) ကုိ ထည့္သြင္းထားသည္။ ျမန္မာရာဇဝင္တြင္
ပုဂံေခတ္က ပါရွိေသာ ကုလားမ်ားမွာ ဟိႏၵဴအႏြယ္မ်ားျဖစ္ၾက သည္။ ျမန္္မာတုိ႔မွာ ဘာသာေရးႏွင့့္
ယဥ္ေက်းမႈမွာလည္း ႏွီးေႏွာမႈဆက္စပ္မႈရွိခဲ့ရာ အိႏိၵယနွင့္ ကင္း၍မရေခ်။ ျမန္္မာျပည္သားမ်ားမွာ
ေရွးကတည္းက မဇိၥဳမေဒသမွာလည္း ေရာက္သူမ်ား ဟူ၍လည္းေကာင္း ဇမၺဴဒီပလက္ယာ ေတာင္ကၽြန္းသားမ်ားဟုု
ယုံၾကည္ခဲ့ၾကသည္။
စိန္သာထြန္္း (ေျမာက္ဦး)
ဦးစိန္သာထြန္း
၁၂/ဗဟန(ႏုိင္)၀၂၀၆၀၉
တုိက္-၂၁ (ဃ)၊ စံပယ္ရိပ္သာ
ကာကြယ္ေရးဝန္ၾကီးဌါန
ေနျပည္ေတာ္
စိန္သာထြန္္း (ေျမာက္ဦး)
ဦးစိန္သာထြန္း
၁၂/ဗဟန(ႏုိင္)၀၂၀၆၀၉
တုိက္-၂၁ (ဃ)၊ စံပယ္ရိပ္သာ
ကာကြယ္ေရးဝန္ၾကီးဌါန
ေနျပည္ေတာ္
No comments :
Post a Comment